پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار 10 تير 1399 ساعت 10:43 http://salamsarbedar.ir/vdcguy9q.ak9x74prra.html -------------------------------------------------- نیم نگاهی به فعالیت های اخیر نماینده‌های سبزوار عنوان : عبرت های بهارستانی/ ویژه آقایان محبی و عنابستانی -------------------------------------------------- متن : چند ماهی است که از انتخابات مجلس یازدهم میگذرد. در این چند ماه، به گواه فعالیت های رسانه ای این دو نماینده، شاهد حضور پر تلاش ملی و منطقه ای دو نماینده اصولگرای سبزوار بزرگ بوده ایم. هر چند برای قضاوت مجلس یازدهم زود است، اما ماجراهایی نظیر تایید اعتبار نامه تاجگردون، شروع لفاظی با دولت در قالب نطق ها و یا نامه کمیسیون ها، انجام شدید لابی برای حضور و ریاست بر کمیسیون ها و ... نشانه های بروز برخی رفتار های غلط مجلس یازدهم را هشدار میدهد. از این رو برخی عبرت های مجلس دهم را به صورت عمومی برای همه نماینده ها و خاصه دو نماینده شهر سبزوار بزرگ بر میشمریم: اولین عبرت این است که مجلس به عنوان مهمترین نهاد مردم سالاری و نهادی که نزدیکترین روابط را با مردم دارد و باید از مردم نمایندگی و مسائل جامعه را حل و فصل کند. مهمترین خروجی مجلس در این حوزه ایجاد گزاره های سیاستی و نظارت بر آن در قالب قانون و طرح و لایحه است و مجلس باید نماد و ابزار حضور مردم در سیاست گذاری باشد. مجلس دهم این از چرخه سیاست گذاری خارج شده بود و عمدتاً سیاست گذاری ها در محیط های بسته دیگری اتفاق می افتد؛ مانند ماجرای تصمیم گیری در مورد بنزین و حواشی آن. یک سال تا دو سال قبل از ماجرای بنزین این نحوه سیاست گذاری در حال رخ دادن بود و هیچ واکنشی از نماینده مجلس در اعتراض به این نوع سیاست گذاری مشاهده نشد و ناگهان بعد از اینکه تصمیم بنزین به آن شکل گرفته شد و آسیب ها و صدمات زیادی به حیثیت اجتماعی نظام وارد کرد، مجلس واکنش بی خبری را در مورد این تصمیم گیری نشان داد(که دولت بدون اطلاع من اینکار را انجام داده و شبهه مشروعیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شد). سقوط و تنزل حیثیت و جایگاه مجلس عملا موجب به حاشیه رفتن و کنار رفتن مجلس از مسائل اصلی جامعه می شود و اگر بخواهم دقیق تر بگویم، به حاشیه رفتن مردم از چرخهی سیاست گذاری را هم شامل میشود. به عبارتی معیار و محک اعتبار نماینده، تعداد گزاره های سیاستی و قانون های کاربردی است که آن را تصویب و یا قانون های غلط را اصلاح و حذف میکنید. در انتهای هر سال کارنامه هر نماینده را با این گزاره ها و میزان اثرگذاری آن می سنجند. نماینده فعلی میتوانند با همین متر و معیار کارگروه های شکل گرفته در دفترخود و یا مشاورین خود را بسنجند. یکی از مهمترین خروجی مشاورین و کارگروه های یک نماینده باید ارائه گزاره های سیاستی در قالب طرح ها و اصلاحیه هایی بر لوایح دولت ها باشد و در کنار آن پیگیری و نظارت بر تحقق قوانین تصویب شده است. قابل یاد آوری است مرور عملکرد برخی از نماینده های ادوار سبزوار نشان میدهد با وجود حضور رسانه ای و پر هیاهو به ویژه در ابتدای حضور در مجلس، تعداد طرح های ایشان به بیش از یک طرح در چهار سال نمی رسید و مبادا نمایده های فعلی نیز در انتهای ۴ سال به همین آفت گرفتار آیند. دومین عبرت این است که نماینده ها باید خودشان حرمت جایگاهی که در آن قرار دارند را رعایت کنند. رعایت کردن این حرمت ها در نوع ظاهرشان، تا نحوه ی سخن گفتنشان، و نحوه ی تعاملاتشان با قویه مجریه باید لحاظ شود. با توجه به وضعیت پیش آمده دیگر مصونیتی برای عدم پاسخگویی یا رفتار ناشایست برای نماینده مجلس دیده نمی شود. به عنوان نمونه اتفاقاتی که برای نماینده سیستان و بلوچستان در سال قبل افتاد و حرمتش را رعایت نکردند. برخی لفاظی های بی اثر و بدون ایجاد ساز و کار مانند نامه کمیسیون ها به دولت، تنها کارکردش تشدید بحران است، راستی آزمایی ادعاهای انجام شده با اصلاح گزاره های قانونی و تشدید نظارت هاست. مجلس دهم نشان داد که میتوان مانند نماینده زنجان مطالبه فساد در حوزه خودرو را داشت و همزمان متهم و مجرم در آن حوزه بود. بنابراین صرف سخنرانی و فغان کفایت نمی کند. مردم باید اثر حضور شما را احساس کنند. ادامه دارد.....