کد مطلب: 12989
 
نیم نگاهی به فعالیت های اخیر نماینده‌های سبزوار
عبرت های بهارستانی/ ویژه آقایان محبی و عنابستانی | قسمت دوم
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶
 
در ادامه یادداشت قبل با عنوان "عبرت های بهارستانی، ویژه محبی و عنابستانی" نکات زیر را برای عموم نماینده ها و خاصه نماینده های شهر سبزوار بزرگ ارائه می شود.

سومین عبرت این است که مجلس از «راس امور» خارج شد و در انتها خوشحال بودیم که مجلس دهم تمام شد، که البته نباید خوشحال می بودیم که مجلس به چنین روزی افتاد. از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی مقابله با دیکتاتوری و خودرأیی بوده و این جمله امام که «مجلس در راس اموراست» از این جهت مهم می¬باشد که یکی از نهاد‌هایی که می‌تواند با استبداد و دیکتاتوری مقابله کند مجلس و حضور آن در چرخه¬ی سیاستگذاری است. باید به شکل بسیار جدی به این فکر کنیم که یکی از مهمترین آرمان ها و ستون های انقلاب اسلامی که مردم سالاری، یعنی حضور مردم در تصمیم¬گیری و سیاست به بحران کشید. همین حضور مردم شرط و ضامن حرکت نکردن به سمت استبداد رای بوده است که این حضور در «مجلس قویِ اثرگذار» خلاصه میشود.

مسئله این است که نمایندگان مجلس فقط به خودشان و جایگاهشان صدمه نزدند بلکه به نظام سیاست گذاری، مشروعیت نظام سیاسی و ماهیت جامعه نیز صدمه زدند. در مجلس دهم و در دولت تدبیر و امید سه مورد از شاخص‌های جامعه به کلی آسیب دیدند که در این آسیب دیدگی به غیر از این دو نهاد، نهادهای دیگری هم مقصر بودند؛ مثلا قوه قضاییه تا جایی در این عملکرد مقصر بود ولی رفته‌رفته عملکرد بهتری از خود به جای گذاشت. سه شاخصی که در این مجلس و در دولت تدبیر و امید آسیب دیدند عبارتند از:
۱. سرمایه اجتماعی: عملکرد مجلس باعث شد که سرمایه اجتماعی نظام به شدت کاهش پیدا کند. مخصوصاً این تفکر در درون بخش‌ها و اقشار مردم جاری شد که انگار فساد فراگیری در جامعه پدید آمده است و ناکارآمدی جامعه را فرا گرفته است. این تصور بود و هست که وزیران و نمایندگان و روسای سه قوه عملاً فقط به فکر دستیابی به منافع خودشان هستند و کاری به کار مردم ندارند. با تصمیماتی مانند گرانی بنزین هم عملاً دیگر این تفکر تقویت شد. الان هم در موضوع مسکن و گرانی سکه و دلار این اتفاق در حال تکرار است و متاسفانه مجلس اقدامات لازم را انجام نداد و نتوانست بسته قانونی و سیاستی را به موقع برساند.

۲. امید اجتماعی و امید بهبود وضع : همه شاخص¬سنجها در مورد بهبودی وضع اجتماعی در دوره مجلس دهم و دولت دوازدهم به شدت نزولی بود و آسیب دید. کورسوی امیدی که در بهبود وضع موجود هست که اگر مجلس یازدهم دیر بجنبد و درگیر حواشی شود باز همان ماجرا تکرار خواهد شد.
۳. هویت ملی و هویت نظام سیاسی : تمام تلاش هایی که در طول سال¬های جنگ و بعد از آن صورت گرفت که در این مسیر بود که انقلاب اسلامی را به معنای دفاع از مستضعفان و احقاق حقوق مردم معنا کند که برای پیشبرد ایران و اسلام تلاش می کند، یعنی یک نوع معنای متعالی و یک نوع معنای ارزشی بر نظام سیاسی ایجاد نمایند. منتها عملاً در مجلس دهم و در دوره‌های اخیر دولت، این معنا و مبانی نظام سیاسی به شدت آسیب دیده و با جنگ روانی که در سال‌های اخیر به عمیق ترین شکل ممکن ادامه پیدا کرده باعث شده که هیچ تفاوتی بین این نظام و نظام قبلی در بین مردم دیده نشود. هم اکنون مجلس در ماجرای تایید اعتبار نامه تاجگردون کارنامه خوبی را از خود نشان نداده است و این یعنی ادامه همان مسیر غلط قبلی.

با توجه به این آسیب جدی، ضروری است که نماینده های محترم در احیای سرمایه اجتماعی از دست رفته بکوشند و از هر آنچه این به توسعه این آسیب کمک میکند پرهیز نمایند. از این رو توصیه می شود ادعاهای انجام شده مبنی بر شفافیت در آراء و نامه ها و حوزه مالی خود را پیگیری نمایند و به ویژه در حوزه مالی پاکدستی خود را مدام اثبات نمایند.

چهارمین عبرت پیگیری کارشناسانه و نقادانه طرح های مجلس و لوایح دولت در سطح ملی و محلی است و در این بابت باید آگاهانه مسئولیت ورود و عدم ورود خود را بپذیرید و پاسخگو باشید. به عنوان نمونه اگر مجلس دهم به شدت روی مناطق آزاد اصرار داشت و البته این اصرار توسط نماینده های فعلی شهرستان نیز در حال پیگیری است، باید در مورد این اصرارها شفافیت به خرج داده و برای مردم علت حمایت و اصرار خود بر این طرح را بگویند. یعنی اگر نماینده های محترم در این باره پژوهش، تجربه نگاری، گزاره های سیاستی اثبات شده و متقنی و قابل استنادی دال بر تحقق اهداف مطروحه برای منطقه ویژه دارند ارائه دهند و اگر ندارند دلیل و اصرار خود را بر این موضوع بگویند. یا در موضوع استخدام نیروهای نهضتی در آموزش و پرورش اگر ادله مکفی دارند و باور قلبی به این موضوع دارند ارائه دهند، در غیر اینصورت تشریح کنند چرا علی رغم تجربه ناموفق در این موضوع و اثبات علمی این شیوه نیرو گیری در آموزش و پرورش دوباره به آن اصرار دارند.

متاسفانه ما در شرایطی به سر میبریم که مدافعین سابق برجام بعد از تصوب آن منکر اثربخشی خود شدند و یا علت شکست برجام را عوامل دیگری غیر از مشکلات ساختاری متن و روش مذاکره و عقد قرارداد عنوان میکنند. یا مدافعان دولت دوازدهم در یک حرکت رو به جلو مسئولیت وضع فعلی را به گردن دیگران می اندازند و از زیر بار هزینه ها و خسارات آن شانه خالی میکنند که اینها همان عدم پاسخگویی و فرار از مسئولیت است.

البته عبرت های مجلس دهم بیشتر از اینها است لکن برای اجتناب از اطاله کلام وسخن به همین مقدار بسنده می شود.

امید که مجلس یازدهم بتواند ضمن احیا سرمایه اجتماعی از دست رفته، اعتماد و احترام را حکومت را تقویت کند و زمینه های تحقق تمدن اسلامی را در این پیچ تاریخی فراهم نماید.
Share/Save/Bookmark